Uanset om du arbejder i en lille, mellemstor eller større virksomhed, så er der behov for at have orden og struktur i alle virksomhedens arbejdsrelaterede forhold. Derfor har mange virksomheder bl.a. ansat sekretærer, hvis vigtigste opgaver indebærer at holde orden og struktur i diverse dokumenter mv. Men mange virksomheder har også fået øjnene op for online kontraktstyringssystemer, som netop giver et struktureret overblik, så din virksomhed ikke går glip af en masse omsætning. Med et online kontraktstyringssystem sikrer du, at der er styr på, hvor meget der skal faktureres for hos den enkelte kunde, fordelingen af arbejdsopgaver mellem ansatte, ordrer og status på kontrakter samt meget andet.
Kontraktstyringssystem skubber din virksomhed i den rigtige retning
At have et online kontraktstyringssystem tilknyttet er et rigtig fornuftigt udgangspunkt, hvis man skal undgå at diverse aftaler imellem kunder og medarbejdere ikke bliver misligholdt. Derfor sparer man både tid, penge og ressourcer ved at få implementeret et online kontraktstyringssystem.
Men når man skal ud og investere i et kontraktstyringssystem, så skal man sikre sig, at denne overholder EU’s persondataforordningen. EU’s persondataforordning blev sidste gang revideret i 2016. Her blev der lavet omfattende ændringer i, hvordan man bl.a. må håndtere personfølsomme data. Men allerede igen d. 25. maj 2018 vil der igen ske markante, radikale ændringer i, hvordan man håndtere personfølsomme data på forsvarlig vis. Indtil da er det mere eller mindre Danmarks Persondatalov – inklusiv EU-Persondatadirektivet som er gældende retspraksis.
Hvad går persondataforordningen ud på?
I modsætning til et direktiv så gælder en forordning for alle lande, hvilket betyder at alle 99 artikler vedrørende forordningen skal overholdes af samtlige EU-lande.
Men kort fortalt så er Persondataforordningen sat i verden for at sikre, at virksomheder passer på diverse personfølsomme data blandt medarbejdere, kunder, leverandører osv. Derfor er det den givne virksomheds topledelsen, som er 100% ansvarlig for den rette håndtering af personfølsomme data. Det, der gør denne revideret Persondataforordning radikal anderledes, er, at den enkelte virksomhed udtrykkeligt skal kunne forklare, hvordan man har tænkt sig at passe på de mange personfølsomme data, samt hvorledes denne praksis bliver efterlevet.
Nogle af de vigtigste regler inden for Persondataforordningen:
- Behandlingen af personfølsomme data skal altid ske på en retfærdig og lovlig måde, hvor man viser rettidigt omhu.
- Man må ikke løbende ændre i den oprindelige behandling af data.
- Man må kun opbevare de personfølsomme data, så længe det er en absolut nødvendighed.
Hvad skal du være opmærksom på ved implementering af kontraktstyringssystem?
Når man som virksomhed derfor skal gå ud og vælge et fremtidigt kontraktstyringssystem, så er det strengt nødvendigt at denne overholder den nyeste Persondataforordning. Der findes bl.a. en yderst anerkendt virksomhed i Brøndby, som har udviklet et innovativt online kontraktstyringssystem, som netop overholder alle gældende regler inden for Persondataforordningen.
I vores virksomhed har vi haft stor gavn af at kunne håndtere personfølsomme data med hjælp fra COMAsystem. Vi har kunne frigive en masse tid fra alt det administrative arbejde, og det er yderst brugervenligt og nemt at sætte sig ind i dette kontraktstyringssystem.